JEX-Top10Linkedin
Terug naar het overzicht

De growth mindset van JEX

Bij JEX groeien we hard en zoeken we constant naar innovatie. Hoe dat komt? Bij JEX hebben we een growth mindset. Maar wat is dat nu precies en hoe zorgt dat voor het succes van het bedrijf? Growth Marketeer Bayram Öcal legt het je uit.

Jij bent bij JEX onze Growth Marketeer, wat houdt dit in?
Als Growth Marketeer kijk ik naar het hele proces wat potentiële klanten doorlopen. Dit noem je de funnel. Veel marketeers kijken alleen naar de eerste twee fases uit deze funnel; de awareness en de acquisitie fase. Dit gaat vooral over hoeveel mensen je (online) bereikt en vervolgens naar je website trekt. Als Growth Marketeer pak je de gehele funnel aan en kijk je bijvoorbeeld ook naar de omzet die uit de eerdere fases komt en hoe je klanten uiteindelijk kan behouden.

Ik ben veel strategisch bezig en werk actief samen met de afdeling Sales om te kijken hoe we processen kunnen optimaliseren. Zo heb ik wekelijkse meetings met JEX Backoffice en is er onlangs een growth team opgericht om de gehele funnel bij JEX Works aan te pakken. Daar gaan we ook veel experimenteren en kijken hoe we onderdelen kunnen verbeteren. Zo voeren we verbeteringen door binnen onze website, advertenties op social media, maar ook in de software zelf door onder andere marketing automation.  Daarbij probeer ik out of the box te denken en zo nieuwe oplossingen te realiseren. De growth mindset helpt me daarbij.

Jij hebt dus een growth mindset, maar wat is dat nu precies?
Dat is een mindset waarbij je jezelf niet laat beperken door de omstandigheden of door uitdagingen die je tegenkomt. Je bekijkt alles optimistisch. Als je een probleem of een uitdaging tegenkomt denk je niet: “Ik weet niet hoe dit moet, dus dit kan ik niet.’’ Maar dan denk je: ‘’Ook al weet ik niet precies wat ik nu moet doen, ik ga ervoor zorgen dat ik weet hoe het werkt.’’ Zo leer je jezelf aan dat je alles kan uitvoeren wat je wil. Door deze instelling en inzet sta je al 1-0 voor. Je zoekt altijd een manier om iets op te kunnen lossen.

Wat zijn de belangrijkste kenmerken van iemand met een growth mindset?
Iemand met een growth mindset daagt zichzelf continu uit. Ook ben je ervan bewust dat je alles kan leren wat je maar wilt. Daarnaast vraagt iemand met een growth mindset veel om feedback en wil diegene zich altijd blijven ontwikkelen.

Bayram Öcal

Wat zijn de voordelen van het hebben van een growth mindset?
Je kan veel sneller werken, want je laat je niet tegenhouden door obstakels. Daarnaast zorgt het op de langere termijn voor innovatie. Doordat je voortdurend aan het verbeteren en ontwikkelen bent kom je tot nieuwe inzichten. Die nieuwe inzichten leiden weer tot innovaties, iets wat bij JEX veel gebeurt met onze softwareoplossingen.

Ook heeft deze mindset voordelen op persoonlijk niveau. Want in de basis is het echt jezelf tot het uiterste drijven en willen blijven leren en ontwikkelen. Het verandert ook hoe je omgaat met problemen en uitdagingen.

Kan iedereen een growth mindset krijgen?
Zeker. Niet iedereen is bewust van deze mindset, maar dit kan je absoluut aanleren. Het is eigenlijk een soort knop die je aan moet zetten.

Het tegenovergestelde van een growth mindset is een fixed mindset. Als je een fixed mindset hebt denk je dat je of iets niet kan of iets juist wel kan. Mensen met een fixed mindset geven sneller op als ze tegen dingen aanlopen. Ze zullen ook sneller dingen vermijden als ze er niet goed in zijn.

Wat is jouw tip voor mensen die van een fixed mindset naar een growth mindset willen gaan?
De eerste stap is het hebben van vertrouwen in jezelf dat je het kan. Je moet daarin zelfvertrouwen ontwikkelen. Het tweede is dat dingen niet perfect hoeven zijn. Je mag al tevreden zijn met kleine resultaten die je onderweg boekt. Want als je de obstakels onderweg haalt, haal je automatisch ook je doelstelling. Succes komt niet in één grote stap. Dat neemt gewoon tijd in beslag. En als je er in het proces achter komt dat dingen anders moeten, kan je de doelen aanpassen.

Wat helpt jou om JEX te laten groeien en processen te verbeteren?
We zijn continu op zoek naar nieuwe technologieën en manieren om JEX te laten groeien. Zo maken we veel gebruik van HubSpot. Dat is een CRM-systeem voor al onze marketing en sales activiteiten die we in één omgeving bij kunnen houden. Daar zit ook onze website in. HubSpot helpt ons om het werk sneller uit te voeren. We kunnen bepaalde processen automatiseren zodat er minder handmatig werk nodig is.

Wat mij ook helpt om processen te optimaliseren is gebruik maken van data en feedback. Ik haal veel data uit HubSpot. Bijvoorbeeld hoe een klant bij ons is binnengekomen en welk kanaal de meeste klanten heeft opgeleverd, maar ook hoeveel tijd het kost dat een lead een klant wordt. Daar zijn conclusies uit te trekken en op basis daarvan kan ik die kanalen weer optimaliseren.

Hoe ziet de growth mindset bij JEX eruit?
Bij sommige bedrijven wordt een vaste waarde gehangen aan het succesvol zijn. Wij zien succes als continu verbeteren en efficiëntere producten en diensten in de markt willen brengen.

JEX is een bedrijf dat nieuwe oplossingen in de markt brengt en daarbij kom je automatisch uitdagingen tegen. We krijgen de ruimte en vrijheid om nieuwe dingen te ontwikkelen en te testen. Dat wordt ook echt gewaardeerd in het team en in het bedrijf.

In de praktijk is het belangrijk om in kleine fases dingen uit te voeren. Dat is veel belangrijker dan iets helemaal compleet maken en perfectioneren. Dat hebben we met de JEX.nl software ook gedaan. We hebben dat op de markt gebracht en op basis van feedback van de gebruikers proberen we het systeem en het platform continu te verbeteren.

Die growth mindset zit niet alleen bij marketing, maar door het hele bedrijf. Dat stralen we ook uit. Dit merkte ik al gelijk op mijn eerste dag bij JEX. We denken niet in beperkingen en elk team vult dat op een andere manier in. Zo hebben we bij marketing bijvoorbeeld persoonlijke leerdoelen om het beste uit jezelf te halen.

Wat maakt het zo leuk om bij een bedrijf te werken waar een growth mindset centraal staat?
Allereerst zijn het echt de collega’s die het leuk maken. Je merkt dat ze elke dag energie hebben om naar de doelstellingen toe te werken. Iedereen heeft passie voor hun werk. Daar krijg je zelf ook weer energie van.

Wat het ook erg leuk maakt is dat we hier voor verschillende labels werken, daardoor is het werk divers. Elk label heeft een andere doelgroep. Dat merk je ook in de strategie en de resultaten. Wat voor het ene label werkt, hoeft niet per se te werken voor het andere label. Zo word je uitgedaagd om out of the box te denken in ideeën voor elk label. Dit maakt het werken bij JEX echt uniek.