Martijn, wat is volgens jou UX?
UX staat voor User Experience. In het Nederlands betekent dit gebruikserservaring. UX is breed en daarom verschillen de meningen onderling veel. Wat mij betreft is de enige juiste definitie: “alle aspecten van interactie van een eindgebruiker of klant met het bedrijf, de diensten en de producten.”
Voor mij is dus eigenlijk alles UX en iedereen binnen JEX is daar een onderdeel van. Want iedereen heeft te maken met het merk JEX en onze gebruikers. Iedere vorm van aanraking met JEX, met het gevoel waar wij mee bezig zijn en wat wij uit willen stralen is op een bepaalde vorm terug te herleiden naar het product. Alles loopt in elkaar over en alles is JEX. Dus zelfs de aankleding van ons pand of een goede marketingcampagne is onderdeel van de gebruikerservaring, dus van UX.
Dat is wat UX is, maar wat is UX helemaal niet?
UX is niet het alleen maar zorgen dat een product goed werkt. UX is ook niet alleen maar mooie plaatjes maken, dat wordt ook nog vaak verward met UX. Het gaat niet alleen om de usability van een product of een dienst, het is veel meer dan dat. Het product moet nuttig, wenselijk, vindbaar, toegankelijk en geloofwaardig zijn. Als het dat niet is, dan is het geen UX. Al die kernwaarden moeten er gewoon in zitten. Ik kan iets moois bedenken, maar als dat niet wenselijk of geloofwaardig is, dan is het geen UX, want dan heb ik niet geluisterd naar de gebruiker. Alles hangt samen in die kernwaarden.
Je noemt het woord usability, wat is dat precies?
De usability van een product is hoe de eindgebruiker het product ervaart en hoe gebruiksvriendelijk iets is. Iets kan er heel lelijk uitzien, maar toch een topproduct zijn omdat het precies doet wat je wil. En andersom, als iets er goed uitziet betekent het niet gelijk dat het een goed product is. Voor een goede UX moet je altijd kijken naar de usability van een product.
Waarom is UX belangrijk voor JEX?
Met onze producten geven we een belofte af. Wij moeten onze beloftes waarmaken voor onze gebruikers, nu en in de toekomst. Bij JEX kijken we niet alleen naar de ervaring van een gebruiker bij interactie met onze producten en diensten, wij gaan verder dan dat. Wij geven en bieden de JEXperience. Een totale ervaring die je pakt en niet meer loslaat. Of je nu met of voor ons werkt.
Om deze JEXperience te bieden gaat het erom dat je weet wat je gebruiker wilt. Hoe je hierachter komt? Daar moet je energie in stoppen, anders lukt het niet. En vooral: testen, testen, testen. Niet één keer testen, maar 100.000 keer testen en dit blijven doen. En vooral ook het gesprek aan gaan met de gebruikers. Dat is een bepaalde cyclus die je constant moet afwerken.
Ik heb een wens dat we hier een ruimte inrichten als testcenter, waar we om de zoveel tijd mensen uitnodigen en monitoren hoe mensen hun taken uitvoeren en vragen waarom mensen bepaalde dingen doen. Dat is de wens, maar we moeten ergens beginnen.
Welke vraag stel jij jezelf elke dag?
De vraag die ik mezelf stel is de vraag die we ons allemaal moeten stellen: waarom? Waarom is ons product zo belangrijk? Waarom willen we iets veranderen? Waarom creëren we iets? Eigenlijk zijn we een beetje een vijfjarige peuter die in zijn "waarom-fase" zit. Die waarom vraag is zo belangrijk. Want als je daar een antwoord op kan geven, weet je dat je goed bezig bent. Uit die vragen haal je data en zonder data ben je niks.
Met welk misverstand heb jij weleens te maken gehad?
Dat een website af is. Een product is nooit af, dat kan niet. Er is altijd iets wat veranderd kan worden. Als je tien bezoekers hebt, heb je tien verschillende meningen. Al die mensen worden volwassen en krijgen een andere mening. Dus als jij een bepaald product hebt, waarin jouw gebruikers van mening veranderen, dan moet je het product daarop aanpassen. Het is niet zo dat je product je product is en je achterover kan gaan zitten.
Wat maakt UX zo leuk?
UX is heel divers. Je kunt je ei kwijt in alle creativiteit, zoals een design maken, onderzoek doen en de juiste vragen te stellen of bepaalde technieken vinden om mensen weer naar jouw platform te krijgen. En het leuke aan UX is dat het zo breed is. Er bestaat geen UX’er die alle onderdelen van UX beheerst, dus in het team heb je elkaar nodig en moet je samenwerken.
Welke invloed heeft UX op jouw dagelijks leven?
Ik denk altijd in UX. Dat virus is zo overgeslagen dat zelfs mijn kinderen zo kijken en mijn vrouw ook. Dan maken we screenshots van slechte UX en dan sturen we dat naar elkaar. Toen ik op vakantie was zag ik ergens een loze trap. De trap liep tegen het plafond en ging dus nergens heen. Dan moet ik daar gelijk een foto van maken.
Als er één ding is wat mensen moeten onthouden van dit interview wat is dat dan?
Alles is UX. Achter het product zit zoveel meer dan gewoon alleen maar iets waar je op klikt en wat werkt. Het is meer dan dat en mensen beseffen dat vaak niet. Ook bedrijven beseffen dat vaak niet, dat hun product meer is dan iets waar ze geld mee verdienen. Gelukkig begrijpen we dat bij JEX wel.
JEX