JEX-Top10Linkedin
Terug naar het overzicht

Een duik in het ICT-leven bij JEX

Rick Krijntjes is al anderhalf jaar als een vis in het water bij JEX. Echt, Aquaman is er niks bij. Voor alle vragen over vastgelopen laptops, een one drive die plots geblokkeerd is of je bluetooth toetsenbord die maar niet wil verbinden ben je bij Rick aan het juiste adres. Maar dat is slechts het topje van de ijsberg. In deze Diepte-in duiken we in wie Rick is en wat hem drijft (pun intended) op het gebied van ICT.

Vertel: wie ben je?

“Mijn naam is Rick Krijntjes, ik ben 33 jaar oud en ik kom uit Sittard, Limburg. Ik werk nu zo’n anderhalf jaar bij JEX. Ongeveer twee á drie dagen in de week ben ik aanwezig op kantoor. Dat is iedere dag twee uur heen- en twee uur terugrijden voor mij.  Kwart over 5 gaat de wekker en dan ben ik half 8 hier. Gelukkig vermijd ik dan net de spits, haha. D e andere dagen help ik mensen vanachter mijn computerscherm vanuit huis. Dus dat is prima te doen.”

 

Rick, even voor de duidelijkheid: ben je nou ICT’er of zie je jezelf ook een beetje als IT’er?

“Ik ben ICT’er. Als er iets met de computer is moet je bij mij zijn (of bij Quinten en Jeroen van den Berg). Maar ik loop ook vaak met een schroevendraaier in mijn hand om een deur ergens vast te schroeven, dus ik ben ook een beetje een klusjesman  . Ik vind het leuk om altijd van alles wat te doen en ik probeer altijd wat te leren, dus ik luister wel naar podcasts die IT gerelateerd zijn. De ene keer gaat dat over nieuwtjes, de andere keer over een datalek, of over hackers bijvoorbeeld. Dat probeer ik dan wel mee te nemen in mijn eigen werk. Dan denk ik “hé! Daar wil ik als ICT’er ook over na gaan denken”. Maar de meeste mensen kennen mij hier echt wel als ICT’er of als systeembeheerder.”

 

Wat zijn jouw taken precies als ICT’er?

“Mijn voornaamste taak is het aansturen van team IT-Beheer. Ik ben samen met mijn team constant bezig om de ontwikkeling binnen het bedrijf soepel te laten verlopen. En ik ben ook wel een beetje de uitsmijter van badguys op het internet, haha. Maar dat is slechts 10 procent van wat ik doe. Ik zorg er voornamelijk voor dat alle systemen en netwerkapparatuur juist ingericht staan. Of dat nu is voor een nieuwe medewerker, of voor het gehele ICT-netwerk binnen JEX.

Ontwikkelingen binnen dat soort processen werk ik uit om die vervolgens mee te kunnen nemen voor keuzes in de toekomst. Daarbij schakel ik onder andere tussen leveranciers die betrokken zijn bij het ICT-landschap. En ik denk ook na over nieuwe netwerkstrategieën op IT-gebied. Ik hou me bijvoorbeeld bezig met het doorontwikkelen van de huidige telefoniesoftware voor Client Support, zodat we het nog makkelijker maken voor de medewerkers om klanten zo goed mogelijk te helpen. ”

 

Dat is een hoop! Hoe ben je zo 1,2,3 ICT’er geworden dan?

“Dat is een heel grappig verhaal. Vroeger wilde ik namelijk eigenlijk leraar worden. Ik heb toen een halfjaar pabo gestudeerd, maar al vrij snel werd voor mijn school duidelijk dat dit niks voor mij was. Toen dacht ik: “ja, wat moet ik dan gaan doen?”. Ik heb er zelfs een tijdje over nagedacht om in het leger te gaan, of even niets te gaan doen. En op een gegeven moment zei mijn moeder: “je zit heel de dag achter de computer!”. Toen begon ik over een ICT-opleiding na te denken.

Het eerste jaar was ik nog steeds niet helemaal overtuigd of dit het was. Maar toen ik het tweede jaar stageliep had ik het helemaal gevonden. Ik heb daar heel veel kunnen leren in 10 weken tijd en zo ben ik eigenlijk doorgegroeid in hetgeen waar ik nu zit. Alles op ICT-gebied heb ik wel zo’n beetje gedaan. En nu zit ik hier en hier is het gewoon fantastisch!”

 

10 Website_DiepteInterview_Rick K3 2-web

 

Hoe ben je “hier”, bij JEX, uiteindelijk terecht gekomen?

“Via mijn eerste werkgever heb ik Rick Willems leren kennen. Hij liep daar stage en daarna hebben we eigenlijk altijd contact gehouden. Ik heb zelfs een baan gekregen bij zijn oom via hem. Jaren later vertelde Rick me over zijn nieuwe werkgever, JEX, en over hoe fantastisch het hier wel niet was. Voor de grap zei ik: “je weet wie de systeembeheerder is hè, als ze er een  zoeken!”, maar voor ik het wist was ik met Jeroen van Rossum in gesprek. Diezelfde dag nog heb ik akkoord gegeven op het contract.”

 

Wat maakt het ICT-gedeelte bij JEX anders dan op andere plekken?

“Kijk, het ICT-werk blijft in de basis hetzelfde. Het zijn de mensen bij JEX die het werk zo divers maken. Er is zoveel diversiteit, er lopen zoveel verschillende mensen rond waarvan je kan leren. Dat maakt dat het werk leuk blijft. Heel kort door de bocht: een computertje repareren, blijft een computertje repareren. Een telefoon gereed maken, blijft een telefoon gereed maken. Maar omdat ik zoveel kan leren van anderen hier om mij heen, kan ik dat meenemen in mijn werkzaamheden. Dat maakt het ICT’er zijn bij JEX uniek.”

 

JEX wordt natuurlijk steeds groter; we breiden steeds meer uit, letterlijk en figuurlijk. Hoe ga jij er dan voor zorgen dat je nog steeds alles goed kan blijven beheren?

“Ja, toen ik hier binnenkwam waren er ongeveer 50 mensen, dus kon ik dat nog alleen. Nu heb ik zelf een klein team dat ik aanstuur om dingen te doen. Als we nog groter worden moeten we op een gegeven moment maar met stepjes door het gebouw rondrijden ofzo haha. Maar gelukkig zijn er verschillende programma’s waarmee we op afstand systemen recht kunnen zetten.

We doen dus aan Remote Management. We kunnen bijvoorbeeld via een speciaal programma meekijken in de computers van anderen. Dus het is heel makkelijk om vanuit een andere locatie hulp te bieden als die nodig is. Ik heb meegemaakt dat je 30 klanten tegelijkertijd moet beheren en tevreden moet houden als ICT’er. Dus dat moet met het eigen team dat ik nu heb goedkomen. Dat is gewoon echt #WorkAsOne.”