JEX-Top10Linkedin
Terug naar het overzicht

Dit was Decision-Making for Developers: JEX IT meet-up

Wist je dat iemand op één dag gemiddeld zo’n 35.000 beslissingen neemt? Moet je nagaan voor hoeveel beslissingen een Developer dagelijks staat. Rick Kuipers (Co-owner/CTO bij WeDevelop) en Anneke Keller (tot voor kort CTO bij Wehkamp) gingen tijdens de eerste JEX IT meet-up: Decision-Making for Developers dieper in op de onderwerpen ‘beslissingen nemen’ en het ‘aansturen van IT-teams'. De oplettende IT’er heeft hier veel kunnen leren. Maar wij ook. Daarom hebben we voor jou de interessantste lessen van deze avond op een rijtje gezet.   

Beslissingsvermoeidheid voorkomen 

Het is je vast wel eens opgevallen: Steve Jobs had altijd dezelfde kleding aan. Een zwarte coltrui van Issey Miyake en een Levi’s 501 jeans. Buiten het feit dat dit hem natuurlijk fantastisch stond, had deze kleding ook een diepere achterliggende reden: door elke dag hetzelfde te dragen, hoefde hij in ieder geval één beslissing minder te nemen. Want hoe meer beslissingen je moet nemen op een dag, hoe slechter ze eigenlijk worden. Dit heet ook wel beslissingsvermoeidheid. Door zijn kledingkeuze te standaardiseren, voorkwam Steve Jobs een ‘vroegere’ beslissingsvermoeidheid.  

Besluiten en beslissen 

Laten we eerst wat dieper in de basis duiken. Het verschil tussen besluiten en beslissen. Eigenlijk betekent het allebei dat je moet bepalen wat er gaat gebeuren, of een knoop gaat doorhakken. Het échte verschil? Besluiten draait meer om het proces vóórdat een knoop wordt doorgehakt, terwijl beslissen voornamelijk draait om het uiteindelijke oordeel. Een klein, maar toch belangrijk verschil. Rick Kuipers ging hier uitgebreid op in tijdens deze IT meet-up.  

DSC04468

Train je denksystemen 

Rick vertelde deze avond meer over de Kahneman principes en het belang hiervan in het nemen van beslissingen als Developer. Je neemt beslissingen aan de hand van twee denksystemen: systeem 1 en systeem 2. Systeem 1 draait voornamelijk om intuïtieve beslissingen, die je neemt met emoties: microbeslissingen. Denk aan vanzelfsprekende beslissingen: bijvoorbeeld het antwoord op een simpele rekensom (2 + 2).  

Systeem 2 wordt volgens Rick ook wel het “luie” systeem genoemd. Hier moet je namelijk bewuster gaan sturen op de beslissingen van systeem 1 en overweeg je verschillende keuzes: macrobeslissingen. Denk aan lastigere rekensommen (51 x 78). Als Developer is systeem 2 dan ook het belangrijkst. Dit omdat je heel bewust bezig moet zijn met de stappen die je zet tijdens het programmeren en wat voor effect deze hebben op het eindproduct. 

Gelukkig kun je deze denksystemen trainen door te documenteren waarom je bepaalde beslissingen neemt. Zo kun jij later terugkijken op jouw beslissingen, om te zien waar de cruciale pijnpunten lagen. Hoe vaker jij dit doet, hoe eerder systeem 1 deze pijnpunten automatisch overneemt van systeem 2, om foute beslissingen in de toekomst eerder te voorkomen.  

DSC03718

Goed functionerende IT-teams 

Volgens Anneke is het niet meer dan normaal dat een programmeur ‘narrig of verkeerd opkijkt’ wanneer je deze stoort tijdens het programmeren. Je vraagt artsen tijdens het opereren immers ook niet waar het probleem ligt en of dit al is opgelost.  

Anneke was op haar 30e al manager van een team dat uit twintig mensen bestond bij KPN.com. In 2000 was dit de eerste Nederlandse webshop in guldens én euro’s, en de enige webshop van dat moment. Hierna heeft ze bij TomTom een team aangestuurd dat in twee jaar was uitgegroeid van 30 naar 160 mensen. Wat zij hiervan heeft geleerd en hoe je volgens haar het beste leidinggeeft aan (grote) IT-teams die complex werk verrichten? Vertrouwen hebben in jouw eigen team en ze dit ook toekennen is het allerbelangrijkste.  

Toepasbaar 

De bezoekers van de IT meet-up weten vanaf heden het verschil tussen beslissen en besluiten en het belang van goed functionerende teams. En hoe dit toe te passen in hun dagelijkse werkzaamheden. Aanwezige JEX’ers van die avond kijken nu al naar nieuwe documentatie mogelijkheden. Of hoe het IT-team van JEX Backoffice beter gefaciliteerd kan worden om hun besluitvormingsproces te verbeteren.  

JEX IT meet-ups 

De JEX IT meet-ups zijn onderdeel van de IT-wervingscampagne van JEX. Deze hoogwaardige kennisevents worden georganiseerd voor (toekomstige) IT’ers en IT’ers van JEX, zodat zij op een leuke manier hun kennis kunnen verbreden in hun vakgebied. En binnen die vakgebieden hebben we bij JEX ook nog meer dan genoeg kennis om te delen!  

Neem vooral een kijkje op onze vacaturepagina en beslis of er een vacature voor jou bij zit 😉